فضای جلسه سنگین بود! من جلسه دولتی و رسمی زیاد رفته‌بودم، اما هیچ کدام آنها به اندازه جلسه آن روز فضای سنگینی نداشت. مدتها بود برای پیشبرد کارهایم به دنبال یک نیروی عملیاتی بودم، اما کسی که مورد اعتمادم باشد را پیدا نمی کردم. علی در شرکت یکی از دوستانم به عنوان نیروی اجرایی کار می کرد. تعریفش را زیاد شنیده‌بودم، از اینکه سرعت عمل دارد بگیرید تا اینکه فقط در ۶ ماه دست راست مدیرعامل شرکت شده‌بود!

به لطف و عنایت خدا همکاری علی با دوست من (که بنا به ملاحظاتی از گفتن اسمش خودداری میکنم) تمام شد. الان او رو به روی من نشسته اما با حسی منفی نسبت به کارآفرینی و حتی من. چرا که اتمام همکاری ناخوشایندی با دوست من داشته و فکر می کند کمال همنشین در من هم اثر خواهد کرد. فقط یک ربع وقت دارم برای اینکه او را قانع کنم در کنار من بماند و بتوانیم کوهی از کارها را با هم پیش ببریم. صحبت هایم را با اهمیت کارهایی که می خواهم با کمک او پیش ببرم شروع کردم. یک ربعِ تمام یک نفس صحبت کردم و نقطه اصلی صحبت هایم روی این موضوع متمرکز شد که من به دنبال کارمند نیستم به دنبال همکاری هستم که با کمک همدیگر کارها را پیش ببریم.

یک سال از آن روز می گذرد، علی هر روز بیشتر از روز قبل من را شگفت‌زده می کند. قطعا عملکرد خوب او را مدیون تلاشش هستیم اما تا حد زیادی فکر می کنم مهارت رهبری من در جلسه اول تاثیر خودش را گذاشت، آنجایی که در انتهای جلسه با چشمانی که از شدت انگیزه برق می زد به من گفت: من آدم مانایی برای یک سازمان نیستم اما همینجا تصمیم گرفتم برای مدتی طولانی به شما کمک کنم. ترفند من کار خودش را کرده بود، او نه به عنوان یک کارمند، بلکه به عنوان یک همراه در کنار من ماند. مهارت های رهبری کاری می کند که یک نیروی مستعد حتی اگر قبلا تجربه کاری بدی داشته، با انگیزه در کنار شما بماند، طوری که برای پیشبرد کارهایتان به جای ۸ ساعت کار غیرمفید و بی انگیزه در روز، روزی ۱۲ ساعت مفید و با انگیزه برایتان کار کند.

قدرت مهارت رهبری

بله قدرت رهبری این است، انگیزه‌دادن، مشخص کردن جهتِ کلی و پیشبرد کارها با کمک دیگران. اگر از من بپرسند چه مهارتی برای کارآفرین شدن ضروری است؟ بدون شک به رهبری اشاره می کنم. رهبری شاه کلید اتصال مهارت های مدیریتی به یکدیگر است. رهبری است که به کارآفرین کمک می کند لشکری از افرادی که برای او میمیرند بسازد و با کمک آنها دنیا را متحول کند.

در مشاوره های کسب و کاری متعدد با استارتاپ های کوچک و حتی شرکت های بزرگ به این نتیجه رسیدم که همه مدیرها نیازمند مهارت شگفت انگیز رهبری هستند. اما برای من در امر مشاوره این صورت مسئله وجود داشت که چطور یک رهبر بالقوه را به رهبری بالفعل تبدیل کنم؟ چه راهکارهایی می تواند به صورت عملیاتی و در مدت زمانی کوتاه این امر را محقق کند؟ آیا یک کتاب رهبری در این زمینه وجود دارد که به ما کمک کند؟

بعد از یک سال بررسی، تحقیق و مراجعه به اساتید خودم در زمان شروع اولین بیزینسم، به گنجی رسیدم به نام کتاب چالش رهبری ۵ هفته ای یا The 5 Week Leadership Challenge نوشته پاتریک لدین. این کتاب رهبری شاهکاری خارق العاده که با کمک آن توانستم به مدیرها و سازمان های زیادی کمک کنم و رهبرهایی با مهارت های شگفت انگیز بسازم.

۵ هفته ای، یک کتاب رهبری

چالش رهبری ۵ هفته ای، یک کتاب رهبری حیرت انگیر!

تصمیم گرفتم در سلسله مقالاتی ترجمه این کتاب رهبری و نکاتی که خودم آموخته ام را با شما به اشتراک بگذارم. من ادعایی در ترجمه کتاب یا مفاهیم رهبری ندارم اما برای درک بهتر مخاطب، داستان و نکات پاتریک را از زبان خودم نقل می کنم و سعی می کنم در هر مقاله همراه با شما نکاتی را درباره رهبری بیاموزم.

داستان‌های کتاب رهبری که در طول هفته های آینده خواهید خواند، این فرصت را برای شما فراهم می کند که هر روز یک قدم به رهبر رویایی مدنظرتان نزدیک تر شوید. من سی و پنج داستان کتاب رهبری را در این سلسله مقالات برایتان روایت می کنم. یک داستان برای هر روز در پنج هفته، همراه با اقداماتی عملیاتی، سوالاتی کاربردی و یک چالش کوچک که به شما کمک می کند در مسیر رهبر شدن قدم بردارید، همراه است.

۵ هفته با چالش های کتاب رهبری

سی و پنج روز در پنج هفته گروه بندی می شوند که هر کدام دارای موضوعی مجزا هستند. در هفته اول (به دست آوردن چشم انداز) طرز فکرهای رهبری را بررسی خواهیم کرد. من با طرز تفکر شروع می کنم، چرا که نحوه تفکر شما در مورد رهبری مستقیماً بر اعمال و نتایج شما تأثیر می گذارد. درک ذهنیت های درست و ارزیابی تفکراتتان در هر زمینه، کلید موفقیت شما خواهد بود.

در هفته دوم (کشف هدف) تلاش خواهیم کرد تا دلیلی برای انتخاب رهبری کشف کنیم. رهبری می تواند بسیار مفید باشد، اما از طرفی دیگر سخت هم هست. دانستن اینکه چرا رهبری می کنید، به عنوان منبعی از انرژی برای زمانی که اوضاع سخت می شود، مفید است.

هفته سوم تعیین کردن اولویت ها و هفته چهارم ساختن برنامه ها است. در آن هفته‌ها، این فرصت را خواهید داشت که چند اولویت کلیدی برای خودتان و برنامه هایتان پیش نویس کنید.

هفته پنجم و آخرین هفته الهام بخشیدن به عملکرد است. شما در آخرین هفته کتاب رهبری می آموزید چگونه عالی ترین عملکرد را به عنوان رهبر در خودتان و نیروهایتان به وجود بیاورید.

کلام پایانی

کتاب چالش رهبری ۵ هفته ای، بهترین کتابی است که در حوزه رهبری خوانده ام. من این کتاب رهبری را به هر کسی که می خواهد در زمینه کارآفرینی موفق شود، پیشنهاد می کنم. این کتاب فرصت نادری است که به شما کمک می کند رهبر بالقوه درونتان را به رهبری بالفعل تبدیل کنید. در مقالات بعدی ۳۵ روز تا رهبر شدن را با هم طی می کنیم و من هم در کنار شما خواهم آموخت.

برچسب ها: