هم آفرینی با یکدیگر: نوآوری تطبیقی
خلاصه این بخش از کتاب
در اقتصاد امروز، نوآوری تطبیقی نقش کلیدی در موفقیت کسبوکارها دارد. شرکتها یا باید خود را با این نوآوری تطبیق دهند یا از صحنه رقابت کنار گذاشته شوند. مثال بارز آن شرکت اپل است که با معرفی آیفون در اوج فروش ایپاد، نشان داد که ترجیح میدهد خود را بازآفرینی کند تا اینکه توسط رقبا کنار زده شود. در مقابل، شرکتهای تلویزیون کابلی که به مدلهای قدیمی پایبند ماندند، با از دست دادن سهم بازار به پخشکنندههای رسانهای شکست خوردند. اپل با محصولات نوآورانهای مثل Apple TV توانست در این رقابت پیروز شود و ثابت کند که پذیرش نوآوری تطبیقی برای بقا ضروری است.
نوآوری تطبیقی شامل فرایندی است که سازمانها را قادر میسازد با تغییرات سریع نیازهای بازار سازگار شوند. این نوع نوآوری بر تعامل با تمامی ذینفعان از جمله مشتریان، کارمندان، و سرمایهگذاران تأکید دارد و بر پایه روابط استراتژیک داخلی و خارجی استوار است. اپل با ارائه خدماتی مانند پیشنمایش عمومی سیستمعامل Mac OS X و فروشگاه iTunes نمونهای موفق از این رویکرد است، زیرا با بررسی مداوم نیازهای مشتریان و بهبود خدمات خود توانست جایگاه خود را بهعنوان پیشگام در بازار حفظ کند.
مهم ترین نکات این بخش
- نوآوری تطبیقی مستلزم همسویی کارکردهای مختلف سازمانی یک شرکت است تا تصمیمات آنها به بهبود شرایط برای گروههای ذینفع کمک کند.
- گوش دادن با صدای بلند، ظرفیت سازمان را برای یافتن و اولویتبندی اطلاعات مرتبط با نوآوری تطبیقی گسترش میدهد.
- سیگنالهای ضعیف بازار زمانی که در ضعیفترین حالت خود هستند، بالاترین ارزش را دارند. بنابراین شناسایی آنها در اسرع وقت بسیار مهم است.
- در اسرع وقت فرضیات با اهمیت در مورد سیگنالهای بازار را تایید کنید تا افراد جامانده از موضوع برای نوآوری حذف شوند و روندهای نوظهور با پتانسیل بالا برای ایجاد تحول در کسب و کار شما شناسایی شوند.
- حرکت رو به جلو با نمونههای اولیه و ثانویه به جای تولید انبوه به شما این امکان را میدهد تا با چابکی و کارایی بیشتری به پیش روید.
- نمونههای ثانویه و اولیهی نوآورانه باید در بازاری مستقر شوند که قرار است به آن خدمت کنند.
- فرصتهای نوآوری تطبیقی و همآفرینی از طریق تقسیمبندی مشتریها براساس ویژگیهای خریدشان کشف میشوند.