دستگاه های متصل

آینده ای متوافت با گسترش اتصالات به چیزها
سال ۱۳۹۹
دسته بندی: ارائه ها
مکان: -

دستگاه های متصل چه تاثیری در زندگی ما خواهند گذاشت؟

این ارائه رو برای یک رویدادی در مورد اینترنت اشیا درست کرده‌بودم که حرف های من متمرکز بود. روی یکی از بزرگترین قسمت اینترنت اشیا که همون دستگاه های متصل باشن. پایه این ارائه یکی از گزارش های شتاب‌دهنده چینی HAX در مورد دستگاه های متصل‌بود. به اضافه یک اینفوگرافیک خیلی جذاب که در این مورد پیدا کرده بودم.

بیشتر اسلایدهاش فقط عکس هایی هستن که من روشون صحبت می کردم. شاید فایل پی دی اف ارائه به تنهایی گویا نباشه. ولی اگر فایل گزارش هکس رو که اینجا لینکش رو میزارم رو بخونید. همه چیز براتون واضح می‌شه. یادداشت هایی که روی اسلایدها نوشته‌بودم رو هم اینجا باهاتون به اشتراک میزارم. که اونها هم قطعا کمک می‌کنن بدونید چی به چیه.

توضیحات اسلایدها

دستگاه های متصل دنیا رو تغییر می دن. متصل بودن یک انتظاره تا فیچر. شرکت هایی که می خوان در دنیای متصل جدید همچنان تو بازی باشن باید بدونن چه تغییراتی تو راهه و چطوری بیزینس شون رو زیر و رو می کنه.

دستگاه های متصل چی هستن؟ اینترنت اشیا شبکه ای از دستگاه های متصله که به اینترنت و بقیه دستگاه ها وصل می شن.

تعداد دستگاه های متصل الان بیشتر از 30 میلیارده. مقایسه بشه با جمعیت 8 میلیاردی جهان. تا سال 2025 به بیشتر از 74 میلیارد می رسه و ایرانی ها هم مثل بقیه جاهای جهان تعداد دستگاه های متصلشون بیشتر می شه.

چه کسایی متصلن و به چه مدت؟

  • 77% آمریکایی ها گوشی هوشمند دارن
  • 75% کامپیوتر یا لپ تاپ دارن
  • 50% هم تبلت دارن
  • 26% همیشه متصلن
  • 43% چند بار در روز اینترنتن
  • 8% هم روزی یک بار آنلاین می شن

گوشی های هوشمند مهم ترین دستگاه متصل هستن ولی تعداد گوشی های هوشمند به اشباع رسیده و تنها حجم مصرف کاربرها بیشتر خواهد شد. این گجت های متصل هستن که بیشترین افزایش اتصال رو میارن

چهار دسته دستگاه متصل داریم

  • تعداد بالا- رشد بالا
  • تعداد بالا – رشد پایین
  • تعداد کم – رشد بالا
  • تعداد کم – رشد کم

دستیارهای صوتی خیلی محبوبن تو خارج. تو ایران هم دیر یا زود محبوب می شن. یا خارجیا فارسی اضافه می کنن. یا ایرانی ها دستگاه می سازن.

خانه های هوشمند همواره بخش بزرگی از اینترنت اشیا بودن. الان هم دستگاه های خانه هوشمند متصل بخش بزرگی از رشد دستگاه های متصل خواهد بود.

خودروهای خودران در کشورهای پیشرفته در حال رشد و گسترش هستند. ارزش گذاری شرکت تسلا بیشتر از شرکت های خودروسازی سنتیه.

اینترنت اشیا صنعتی هم بخش بزرگی از دستگاه های متصل رو پوشش خواهد داد. اینداستری 4 حول محور اشتراک گذاری اطلاعات در هر مرحله از فرایند صنعتی بنا شده.

کرونا دنیا رو خیلی تغییر داده و این تاثیرش رو تو همه جنبه های زندگی خواهد گذاشت. جهان این چند سال رو فراموش نخواهد کرد و آینده به سمت سرمایه گذاری بیشتر روی سلامت خواهد رفت.

مراقبت از راه دور آسان ترین و سریع ترین جواب تکنولوژی به خواسته های دنیای پس از کروناست. زیرساخت های فیزیکی فعلی پاسخ گوی این افزایش نیاز نیست. افزایش امید به زندگی جهانی هم نیاز به مراقبت های مزمن (طولانی مدت) غیر حاد رو بالا خواهد برد. جایی که مراقبت از راه دور به صرفه ترین عملکرد رو خواهد داشت. تکنولوژی های جدید در حال دیسراپت کردن صنعت سلامت هستند. ولی این صنعت به صورت سنتی خیلی کنده و گرفتن تاییدیه برای یک تکنولوژی جدید خیلی عقب تر از سرعت توسعه گجت ها و نرم سیستم های جدیده. در هر صورت جذابیت اقتصادی بازار این فشار رو وارد خواهد کرد که اندازه گیری های خارج از کلینیک هم به عنوان یک مرکز داده پزشکی قبول بشن.

وقتی در مورد سلامت صحبت می کنیم نباید فقط به بیماران نیازمند درمان و مراقبت فکر کنیم. تکنولوژی خیلی راحت تر از پزشک ها می تونه کنترل طولانی مدت بر روند زندگی انسان ها داشته باشه تا از بروز بیماری هایی که بر اثر عادات بد به وجود میان پیشگیری کنه.

پوشیدنی های هوشمند خیلی محبوبن. الان بیشتر با بلوتوث به گوشی وصل می شن. در آینده مستقیم به فایو جی وصل می شن. ابتدا تصور می شد که پوشیدنی های هوشمند برای کارایی استفاده خواهند شد. ولی خیلی زود مشخص شد که کاربرد اصلی آنها سلامته.

کیت های تست خانگی چیز جدیدی نیستن. تست های بارداری مدت هاست که استفاده می شن. ولی الان دستگاه هایی داریم که هر چیزی رو می تونن اندازه بگیرن و دقتشون هم با دستگاه های آزمایشگاهی رقابت می کنه. درسته که خون به صورت سنتی مرجع اصلی آزمایشات پزشکی بوده، ولی صنعت تکنولوژی پزشکی داره به سمت مرجع قرار دادن ترشحات بدنی (بذاق و ادرار) به عنوان مرجع اندازه گیری حرکت می کنه.

تکنولوژی ها جدید فقط برای استفاده بیماران طراحی نمی شن. پزشک ها و کلینیک های کوچک هم بازار هدفی برای توسعه دهنده های گجت های سلامت هستند. این تجهیزات به صورت استفاده مداوم پزشک (مثل دستگاه سونوگرافی سیار متصل به گوشی) دیده می شن. نمونه دیگری از این تجهیزات دستگاه هایی هستن که کلینیک ها می تونن در طول درمان در اختیار بیمار قرار دهند و پس از درمان در اختیار بیمار دیگر قرار می گیرد.

همیشه سعی بر این خواهد بود که خرید تسهیل بشه. تجربه خرید آنلاین به فروشگاه های سنتی هم وارد خواهد شد. از خواندن نظر سایر مصرف کننده ها در محل فروشگاه تا مقایسه قیمتی. خرید خودکار در چین بسیار گسترش پیدا کرده و هر چیزی رو میشه از وندینگ مشین خرید. گسترش اتصالات، انتظار مشتری ها از ارتباطشون با برندها و شرکت ها رو تغییر داده. مصرف کننده ها انتظار دارن برند خیلی سریع جوابشون رو بده. انتظار دارن کیفیت خدمت رسانی آنلاین و آفلاین یکی باشه. انتظار دارن تخفیفات و پیغام های شخصی سازی شده دریافت کنن. برندها سعی می کنن با استفاده از سخت افزارها همیشه در ارتباط مستقیم با مصرف کننده هاشون باشن

صوت نقش بزرگ تری در آینده خواهد داشت.

  • 29% آمریکایی ها دستیار صوتی دارن
  • 27% اونها هم اعلام کردن که با دستیار صوتی خرید می کنن
  • 600 میلیون نفر به صورت روزانه از دستیارهای صوتی استفاده می کنن

برندها سعی می کنن وارد گوش مصرف کننده ها بشن. از قابل دسترس بودن در دستیارهای صوتی تا ارتباط صوتی با مصرف کننده ها. خانه های هوشمند همواره رشد خواهند کرد. بازار خانه های هوشمند تا سال 2023 به 150 میلیارد دلار می رسه. سه دسته محصول خانه هوشمند محبوبیت بیشتری خواهند داشت. 

  • گجت های خانه هوشمند مثل ترموستات ها، روشنایی هوشمند و سایر عملگرها و سنسورها
  • سیستم های امنیتی خانگی مثل زنگ در متصل، دوربین ها نظارتی و قفل هوشمند
  • ربات های خانگی مثل جارو برقی خودکار و ربات های تفننی

تسهیل و تسریع پرداخت یک پیشرانه مهم برای دنیای متصل خواهد بود. مخصوصا که بانک ها و سایر نهادهای مالی پول و انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در این دسته از محصولات رو خواهند داشت. توی کشورمون دیدیم که چقدر کارتخوان ها زیاد شده و کارت خوان های سیار سیم کارت خور هم یک چیز عادی شدن که فروشنده های مترو هم دارن

سلف چکاوت ها هم مورد دیگه ای از تلفیق تسهیل خرید و پرداخت خواهد بود که تو خارج در حال رشده و به ایران هم رسیده

امنیت دستگاه های متصل یکی از دغدغه های شهروندها خواهد بود. بزرگترین اتک دیداس دنیا از طریق دوربین ها آی پی انجام شده بود. بیشتر شرکت ها هم توانایی تشخیص تهدیدات امنیتی رو نخواهند داشت. ایرانی ها همه نرم افزارها رو مفتی و کرک شده استفاده می کردن، ولی آنتی ویروس ها همیشه فروش داشتن، چون نگرانی آدما رو برطرف می کردن. توی دستگاه های متصل هم آنتی ویروس هایی که دستگاه ها از طریق اونها به اینترنت وصل می شن محبوب خواهند بود.

تا سال 2030 تعداد دستگاه های متصل به اینترنت 10 برابر خواهد شد. ولی این افزایش دستگاه ها از جنس گوشی و تبلت نخواهد بود. صنعت ارتباطات باید خودش رو برای تنوع و تعدد دستگاه های متصل آماده کنه.