راه اندازی کسب و کار کوچک

آموزش مقدماتی در باب راه اندازی کسب و کارهای کوچک
سال: ۱۴۰۱
دسته بندی: آموزش کارآفرینی
مکان: استودیو نماتک

آموزش راه اندازی کسب و کار کوچک

آموزش به خصوص راه اندازی کسب و کار کوچک همیشه برای من مبحث جذابی بوده و در طول دوران فعالیت حرفه ای خودم همیشه در حد توان و دانشم از فرصت های انتقال تجربیات و تخصص به دیگران استقبال کردم. نماتک یک پلتفرم آموزش ویدئویی هست که توسط یکی از دوستان قدیمی من به اسم مجید گودینی راه اندازی شده. همتی کردیم که یک دوره آموزشی ویدئویی برای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان تازه کار ضبط کنیم که پوشش جامعی روی مباحث بیسیک داشته باشه و کارآفرینان رو آماده کنه که سطح دانش مدیریتی خودشون رو بالاتر ببرن.

شروع‌کردیم به ضبط دوره و دسته بندی کلی‌ای از مباحثی که می‌خواستم پوشش‌بدم رو در‌آوردیم. تخمین ما این بود که دوره من حدودا ۴۰ ساعت آموزش ویدئویی خواهد داشت. وقتی شروع به ضبط کردیم تازه متوجه شدم که متاسفانه چقدر زمان من محدوده و چقدر مدت زمان کمی رو می تونم بدون جواب دادن به تلفنم سپری کنم.

ضبط تلویزیونی میدون خیلی آسون تر از بسته آموزشی بود، چون معمولا آخر هفته ضبط داریم و گوشیم رو می تونم بین سانس های مختلف خاموش کنم. ولی متاسفانه نتونستم این بازه زمانی لازم رو برای نماتک وقت بذارم و این دوره بعد از دو سه جلسه ضبط کنسل شد. ولی ارائه چند فصل اول آموزش هایی که درست کرده بودم رو روی لپ تاپم ذخیره داشتم. احساس کردم الان که قرار نیست اون دوره ضبط بشه این ارائه رو اینجا با شما به اشتراک بذارم شاید به درد کسی بخوره. فقط حواستون باشه که قرار بود تو دوره آموزشی من بیشتر صحبت کنم و اسلاید ها لابلای ویدئو فقط استفاده بشه.

پس ممکنه مسیر منطقی بین اسلایدها بعضی جاها برای مخاطبین گم باشه. در آینده اگه فرصت کردم این ۱۰۴ اسلاید رو تیکه تیکه می کنم تا هر کسی هر سرفصلی که براش جذاب بود رو باز کنه و لازم نباشه از اول تا آخرش رو بره.

کسب و کار کوچک چیست؟

در متون تحقیقاتی تفکیک بین یک کسب و کار کوچک و بزرگ از روی تعداد کارکنان انجام میشه. بسته به مرجعی که بخواد تعریف رو انجام‌بده مجموعه هایی با کمتر از ۱۰۰ یا حتی بعضی وقت ها ۵۰۰ کارکن به عنوان کسب و کار کوچک شناخته می‌شن. ولی استارتاپ های حوزه فناوری مثال های نقض بزرگی برای این دسته بندی ها هستن. گوگل در سال ۲۰۰۶ یوتیوب رو به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد. در اون لحظه یوتیوب فقط ۶۵ کارمند داشت. در سال ۲۰۱۲ هم فیسبوک با یک میبلیارد دلار یک استارتاپ ۱۳ نفره رو خریداری کرد: اینستاگرام.



یک کسب و کار کوچک می تونه شامل تقریبا تمامی انواع کسب و کار‌باشه: سوپرمارکت، تعمیرگاه ماشین،‌ مطب دکتر، رستوران، شرکت پیمانکاری، خط تولید ماسک، آموزشگاه زبان، دفتر وکالت و پیج اینستاگرامی فروش لباس همگی تو این دسته بندی قرار‌دارند. حتی یک موسسه خیریه هم با بیشتر مفاهیمی که کسب و کارهای انتفاعی با اون درگیرن سر و کله می‌زنه.