هم آفرینی با یکدیگر: نوآوری تطبیقی

خلاصه این بخش از کتاب

در اقتصاد امروز، نوآوری تطبیقی نقش کلیدی در موفقیت کسب‌وکارها دارد. شرکت‌ها یا باید خود را با این نوآوری تطبیق دهند یا از صحنه رقابت کنار گذاشته شوند. مثال بارز آن شرکت اپل است که با معرفی آیفون در اوج فروش ایپاد، نشان داد که ترجیح می‌دهد خود را بازآفرینی کند تا اینکه توسط رقبا کنار زده شود. در مقابل، شرکت‌های تلویزیون کابلی که به مدل‌های قدیمی پایبند ماندند، با از دست دادن سهم بازار به پخش‌کننده‌های رسانه‌ای شکست خوردند. اپل با محصولات نوآورانه‌ای مثل Apple TV توانست در این رقابت پیروز شود و ثابت کند که پذیرش نوآوری تطبیقی برای بقا ضروری است.

نوآوری تطبیقی شامل فرایندی است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد با تغییرات سریع نیازهای بازار سازگار شوند. این نوع نوآوری بر تعامل با تمامی ذینفعان از جمله مشتریان، کارمندان، و سرمایه‌گذاران تأکید دارد و بر پایه روابط استراتژیک داخلی و خارجی استوار است. اپل با ارائه خدماتی مانند پیش‌نمایش عمومی سیستم‌عامل Mac OS X و فروشگاه iTunes نمونه‌ای موفق از این رویکرد است، زیرا با بررسی مداوم نیازهای مشتریان و بهبود خدمات خود توانست جایگاه خود را به‌عنوان پیشگام در بازار حفظ کند.

مهم ترین نکات این بخش

  • نوآوری تطبیقی مستلزم هم­سویی کارکردهای مختلف سازمانی یک شرکت است تا تصمیمات آن­ها به بهبود شرایط برای گروه­های ذینفع کمک کند.
  • گوش دادن با صدای بلند، ظرفیت سازمان را برای یافتن و اولویت­بندی اطلاعات مرتبط با نوآوری تطبیقی گسترش می­دهد.
  • سیگنال­های ضعیف بازار زمانی که در ضعیف­ترین حالت خود هستند، بالاترین ارزش را دارند. بنابراین شناسایی آن­ها در اسرع وقت بسیار مهم است.
  • در اسرع وقت فرضیات با اهمیت در مورد سیگنال­های بازار را تایید کنید تا افراد جامانده از موضوع برای نوآوری حذف شوند و روندهای نوظهور با پتانسیل بالا برای ایجاد تحول در کسب و کار شما شناسایی شوند.
  • حرکت رو به جلو با نمونه­های اولیه و ثانویه به جای تولید انبوه به شما این امکان را می­دهد تا با چابکی و کارایی بیشتری به پیش روید.
  • نمونه­های ثانویه و اولیه­ی نوآورانه باید در بازاری مستقر شوند که قرار است به آن خدمت کنند.
  • فرصت­های نوآوری تطبیقی و هم­آفرینی از طریق تقسیم­بندی مشتری­ها براساس ویژگی­های خریدشان کشف می­شوند.