بوم هم آفرینی

خلاصه این بخش از کتاب

بوم هم‌آفرینی یک ابزار استراتژیک است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا طرز تفکر خود را تغییر داده و فرصت‌های مناسب برای ابتکارات راهبردی را شناسایی کنند. این بوم با ارائه تصویری کلی از منابع، روابط متقابل، و پیامدهای مالی، به رهبران امکان می‌دهد تا رویکردی هدفمند و کارآمد اتخاذ کنند. برخلاف بسیاری از منابع نظری که کاربردشان را به عهده خواننده می‌گذارند، این بوم با ساختاری عملی طراحی شده است تا به سازمان‌ها کمک کند نظریه‌ها را به کاربرد تبدیل کنند. استفاده از بوم هم‌آفرینی باعث می‌شود سازمان‌ها بتوانند با بزرگترین دارایی خود، یعنی روابط استراتژیک، همگام بمانند.

نمونه‌ای از هم‌آفرینی در سپتامبر ۲۰۱۵ و راه‌اندازی مدل ایکس تسلا دیده می‌شود. این خودرو با طراحی درهای بال پرنده‌ای و رفع مشکلات رایج خودروهای شاسی‌بلند، نشان‌دهنده‌ی اهمیت درک نیازهای مشتری است. تسلا با پیش‌بینی خواسته‌های مشتری و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، مانند حالت چتر برای درهای بال پرنده، آینده‌ی خود را هم‌آفرینی می‌کند. چشم‌انداز تسلا برای تسریع حمل‌ونقل پایدار، سازمان را هدایت کرده و مدل ایکس الهام‌بخش دیگر خودروسازان برای ارتقای تجربه‌ی مشتری شده است. این مثال‌ها نشان می‌دهند که چگونه بوم هم‌آفرینی می‌تواند مسیرهای مختلفی را برای مشتریان، شرکا و دیگر ذینفعان ترسیم کند و تحول در سطح سازمانی را هدایت کند.

مهم ترین نکات این بخش

  • برای شروع استفاده از بوم هم­ آفرینی، شرکای این سرمایه­ گذاری مشترک و بینش، ماموریت یا دشمن مشترکی را که قصد رسیدگی به آن را دارند شناسایی کنید.
  • بنیان­گذاری، موضوع اصلی مراحل اول تا چهارم است: تاثیر گذشته، آگاهی از موقعیت فعلی، اولویت­ های استراتژیک برای یک بازه­ ی زمانی ۱۸ تا ۳۶ ماهه، و شکاف ­ها. 
  • طراحی گزاره­ ی پیشنهادی در مراحل پنج تا هفت صورت می­گیرد: متمایزکننده ­ها، منابع، چارچوب زمانی و روابط استراتژیک.
  • هم­ آفرینی اجرایی از طریق مراحل هشتم تا دهم برنامه ­ریزی شده: نقاط عطف، ارتباطات، معیارها و پاداش ­ها.
  • کار در گفتگوی هم­ آفرینی به محیط، افراد و تسهیل­ کننده­ ی مناسب نیاز دارد.
  • شرایط را برای اجرای استراتژی ورود به بازار با بازی­ وارسازی، جوامع و بلوک­ های بصری ایجاد کنید.
  • چابکی و واکنش سریع برای هدایت تغییر سازمانی داخلی به سمت رویکرد هم ­آفرینی امری حیاتیست، به ­ویژه زمانی که با مقاومت در برابر تغییر مواجه می­شوید.