سرزمین موعود استارت اپ های سخت‌افزاری کجاست؟

ما در میانه رنسانس سخت‌افزاری هستیم. تقریبا بیش از 400 نوع استارت اپ سخت‌افزاری طی 5 سال گذشته راه‌اندازی و سرمایه پذیرفته‌اند. هر زمان صحبت از کسب و کارهای سخت‌افزاری یا استارت اپ سخت‌افزاری می‌شود ناخودآگاه تفکر غالب به سمت کالاهایی مانند تلویزیون که یک بار تولید و سپس به بازار عرضه می‌شوند، می‌رود. اما در مدل‌های درآمدی جدیدی در بازار کسب و کارهای سخت‌افزاری قابل مشاهده و بررسی است.

با پیشرفت تکنولوژی از یک طرف هزینه‎‌های تولید کاهش‌یافته و از طرف دیگر موانع ورود به کسب و کارهای نیز کاهش یافته‌اند. به طوری که می‌توان برای کسب و کارها فرصت آفرین و یا چالش آفرین باشد. لذا مدیریت متناسب با شرایط را می‌طلبد. راه‌اندازی یک کسب و کار سخت‌افزاری بسیار ساده‌تر از گذشته‌شده اما ساخت یک کسب و کار پایدار بسیار دشوارتر شده‌است.

تغییر نوع کسب درآمد استارت اپ سخت‌افزاری

فضای پردازش ابری و امکان ارتباط‌گیری آنلاین، مدل درآمدی محصولات نرم‌افزاری را به شکل SaaS (Software as a Service) تغییر داده‌است. بسیاری از شرکت‌های سخت‌افزاری نیز پتانسیل تغییر نوع کسب درآمد خود به شکل دوره‌ای و تکراری (اشتراک دوره‌ای) دارند. البته این مدل درآمدی در تمامی صنایع قابل پیاده‌سازی نیست اما زمانی که امکان داشته باشد، موسسان این نوع کسب درآمد را ترجیح می‌دهند. از جمله مثال‌هایی که برای این نوع مدل درآمدی می­توان به آن اشاره داشت زیپکار (ZipCar) است. که با اجاره اتومبیل به اشخاص و کسب و کارها علاوه بر دریافت مبلغ اشتراک ماهانه و هزینه‌ای بر مبنای میزان مصرف کاربران از خدمات اخذ می‌کند. 

دراپ کم (Dropcam) مثال دیگری از این نوع مدل درآمدی است. این شرکت استارتاپی که پس از خروج موفق توسط Nest Lap، از زیر مجموعه‌های گوگل، خریداری شد. دوربین‌های فیلم برداری محیط و داخل ساختمان تولید می‌کند و به کاربران آن اجازه می‌دهد با استفاده از سرویس ابری خود تصاویر ضبط شده را مشاهده کنند. کاربران برای دریافت خدمات باید هزینه‌ای برای خرید دوربین و هزینه‌ای مجزا به صورت دوره‌ای برای دسترسی به فضای ابری پرداخت کنند. جهت مطالعه کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

بر اساس میزان حاشیه سود و اینکه کسب درآمد از یکبار فروش اتفاق می‌افتد و یا اینکه فروش دوره‌ای و تکراری است. می‌توان نمودار دو بعدی زیر را ارائه نمود و با توجه به قرارگیری در هر کدام از ابعاد، میبایست استراتژی متناسب با آن اتخاذ کرد.

استراتژی مناسب برای حاشیه سود بالا

انتخاب استراتژی متناسب در رنسانس سخت‌افزاری به سوی سرزمین موعود، جایی که درآمد در آن دوره‌ای و تکراری با حاشیه سود بالا، را تضمین می‌کند. ناحیه تبدیل شدن به کالای اولیه یا کامودیتیزاسیون  (Zone of Commoditization) (برای درک بهتر به مقاله چگونه استارتاپ‌های سخت‌افزاری فرایند تبدیل شدن به کالای اولیه را متوقف می‌کنند؟ مراجعه کنید)

مربوط به کالاهایی است که یک بار به فروش می‌رسد و با توجه به فضای پررقابت آن، حاشیه سود محصولات پایین است مانند تلویزیون. ناحیه موانع ورود (Zone of Barriers to Entry) مربوط به آن دسته از محصولاتی است که یک بار به فروش می‌رسند اما به واسطه قدرت برند خود حاشیه سود بالایی برای کسب و کارشان فراهم می‌کنند و از این جنبه با سایر کالاهای اولیه متمایز می‌شوند، مانند دوربین گوپرو (GoPro). ناحیه هزینه‌های عملیاتی بالا (Zone of High Operating Costs) مربوط به آن دسته محصولاتی است که علی رغم وجود درآمدهای دوره‌ای به واسطه هزینه‌های خدمات پس از فروش و یا هزینه‌های جذب و حفظ مشتری حاشیه سود کمتری دارند، مانند شرکت اسکور (Square) ارائه دهنده خدمات پرداخت در نقاط فروش.

برای مطالعه دقیق‌تر در این موضوع به لینک اصلی مقاله مراجعه کنید.

برچسب ها: