سالها قبل زمانی که تصمیم گرفتم شتابدهنده هاردتک را راه اندازی کنم و به رویای بزرگ خودم واقعیت بدم، تقریبا همه به من شک داشتند. به جز یک شتابدهنده در کشور، شتابدهنده ای وجود نداشت و اونم وضعیت مناسبی نداشت. تا حدی نگرانی دوستان را درک می کردم اما من مصمم بودم به همه آنها یک نمونه مدیریت طراز را نشان دهم. میخواستم روش های جدید انجام کار را امتحان کنم.

پس خودم را وقف کار کردم و تمام تلاشم را به کار بردم تا به نتیجه دلخواهمان برسیم. کمتر از دوسال بعد به نقطع مدنظرمان رسیدیم. من تحسین را در چشمان تک تک دوستان می دیدم. همه آنها اذعان داشتند این موفقیت حاصل روش های جدید انجام کار است که من امتحان کردم. طبیعی است اگر می خواهید به نقطه ای برسید که تا به حال به آن نرسیده بودید، باید کارهایی را انجام دهید که تا به حال آنها را انجام نداده اید.

روش های جدید انجام کار سخت است.

شاید با من هم نظر نباشید، مگر چقدر می تواند سخت باشد که آنقدر مسیرهای جدید را امتحان کنید تا بالاخره به روشی برسید که شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند؟ واقعیت این است که بسیار سخت است. مدیران اغلب نمی توانند بپذیرند مسیری که بارها درباره آن تحقیق کرده اند، با دیگران مشورت کرده اند و بعد از کنکاش زیاد به آن رسیده اند ممکن است مسیر درستی نباشد و باید تغییر مسیر دهند.

درک بهتر سختی تغییر مسیر

چند مثال ساده در اینجا به انتقال مطلب کمک می کند:

فرض کنید یک سیاستمدار در مورد یک موضوع موضعی می گیرد. وقتی اطلاعات جدیدی در مورد موضوع به او می رسد، نظرش را تغییر می دهد. مردم (به خصوص مخالفان) او را روشنفکر یا باهوش نمی دانند بلکه او متهم می شود که چرا در زمانی که اطلاعات درستی نداشته موضع خودش را اعلام کرده است. اما نکته این است که هیچ زمان، به نقطه ای نمی رسید که تمامی اطلاعات درست موجود را در دست داشته باشید. شما باید بر اساس اطلاعاتی که دارید حرکت کنید و در طی مسیر تصمیماتتان را بر اساس اطلاعات جدید اصلاح کنید.

شما به همراه تیم تان یک پروژه جدید را شروع می کنید و تمام انرژی و بودجه ممکن را روی پروژه می گذارید. شش ماه بعد از شروع، موضوعی تغییر می کند. شاید راه حل، دیگر مورد نیاز نباشد یا گزینه بهتری برای حل مشکل ظاهر شود که نیازی به ادامه پروژه توسط شما و تیم تان نباشد، اما پروژه ادامه پیدا می کند. هیچ کس نمی خواهد اشتباه را بپذیرد یا قطار حرکت اشتباه را متوقف کند.

تغییر مسیر و امتحان روش های جدید کار هر کسی نیست!َ

فرض کنید وارد سازمان جدیدی می شوید و با تیم و اعضای مختلف علی الخصوص مدیرتان ارتباط خوبی برقرار می کنید. همه چیز درست است و شما احساس راحتی می کنید اما ناگهان ذهنتان برای یادگیری بیشتر به شما فرمان می دهد که از آن سازمان خارج شده و به سازمان دیگری بروید. اما شما این کار را انجام نمی دهید، شما مسیر جدیدی را برای یادگیری موضوعات جدید امتحان نمی کنید. شاید می ترسید در سازمان جدید راحتی و ارتباطات موجود در سازمان فعلی را نداشته باشید.

صرف نظر از وضعیت شما و آنچه که در مورد موضوعی می دانید یا نمی دانید، شما باید همیشه برای امتحان روش های جدید انجام کار آماده باشید. آماده بودن و امتحان کردن مسیرهای جدید به شما کمک می کند نتایج همیشگی را به طرز چشمگیری تغییر دهید. همچنین امتحان روش های جدید انجام کار می تواند همه چیز را برای تیم شما تغییر دهد. پس هر لحظه برای تجربه روش های جدید انجام کار آماده باشید.

روش های جدید انجام کار
روش های جدید انجام کار

مجموعه پست های «چالش ۵ هفته ای رهبری» برداشت آزادی از کتابی با همین نام نوشته پاتریک لدین است. مفاهیمی که نویسنده اصلی قصد منتقل کردن آن را داشت در فضایی ایرانی و با داستان سازی ای که حاصل ذهن من هستند ویرایش شده است تا خوانندگان عزیز فضاسازی و ارتباط ذهنی راحت تری داشته باشند.

چالش ۵ هفته ای رهبری

تکالیف عملیاتی برای امتحان روش های جدید انجام کار

روز ۲۵: روش های جدید انجام کار

تفکرات امروز:

اگر می خواهید اولویت هایی را که قبلا هرگز به دست نیاورده اید، به دست بیاورید، آماده باشید تا روش های جدید انجام کار را امتحان کنید.

سوالات امروز:

  • آخرین باری که تصمیم گرفتید روش های جدید انجام کار را امتحان کنید، راهی بهتر برای حرکت به جلو پیدا کنید یا یک قدم در جهت دیگری بردارید، چه زمانی بود؟  چه اتفاقی افتاد؟
  • چگونه کاری که در حال حاضر انجام می دهید می تواند به شیوه ای جدید انجام شود و تاثیر متفاوتی خلق کند؟

چالش امروز:

به چه ابزاری برای انجام کارهای روزمره تان بیش از حد عادت کرده اید؟ دو روز آن را کنار بگذارید و چیز جدیدی را امتحان کنید.

برچسب ها: