بعد از کارآفرینی، یکی از کارهایی که برایم بسیار جذاب است، باستان شناسی است. قسمتی از فعالیت باستان شناسان که در جستجوی یک بازمانده باستانی زمین های بسیاری را حفاری می کنند تا به آن برسند. استقامتی که باستان شناسان از خودشان نشان می دهند، تا حد زیادی به استقامت کارآفرینان شبیه است. هر دو تا آخرین لحظه ممکن تلاش می کنند تا به گنجی ارزشمند برسند. گنج یکی کتیبه و فسیل است و گنج دیگری کسب و کاری که مشکل کسی را حل می کند. امروز درباره کشف هدف رهبری صحبت خواهیم کرد.

یکی از فامیل های دور ما، هادی، تقریبا ۱۰ سالی است باستان شناس است. فعالیت های باستان شناسی او از مرودشت فارس و شهر سوخته شروع شد و تا کاشان و اصفهان هم ادامه داشت. البته که فعالیت باستان شناسان در ایران بیشتر معطوف به حفظ آثار و مرمت آنهاست و شاید بتوان گفت تنها در ۵ درصد موارد آنها به دنبال فسیل یا کتیبه هستند اما در دنیا نحوه کار باستان شناسان این گونه نیست. آنها در اکثر موارد حفاری می کنند تا به گنج برسند.

کشف هدف، ضرورتی برای همه

انسان ها به اکسیژن، آب، غذا و خواب نیاز دارند. به گفته هادی، ما نیاز مشابهی به هدف داریم. ما باید مسائل را درک کنیم، معنای عمیق تر را درک کنیم و هدف پشت مسائل را کشف کنیم.

کشف هدف نه فقط برای باستان شناسان، مدیران یا رهبران، بلکه برای همه انسان ها ضرورت دارد. یک تیم یا سازمان (که از مردم تشکیل شده است) به کشف کردن یک هدف روشن مشتاق است. داشتن یک هدف مشخص، چراغ راهی است که به یک تیم یا سازمان اجازه می دهد تا فرهنگ ایجاد شده، محصولاتی که می سازد، خدماتی که ارائه می دهد و مشتریانی که به آنها خدمت می کند را بهتر درک کند.

کشف هدف رهبری در سازمان های بزرگ و کوچک

تقریبا هر سازمان، بزرگ یا کوچک، با یک هدف ضمنی شروع کرده است. یک نفر نیازی را در جهان دیده، معتقد بوده که توانایی پر کردن خلاءها و برطرف کردن نیاز را دارد و منابعی را برای حل مشکل به کار برده است. همانطور که اغلب اتفاق می افتد، زمان می گذرد، تغییرات رخ می دهد، کارمندان می آیند و می روند و مردم ارتباط خود را با هدف اصلی سازمان از دست می دهند.

وقتی این اتفاق می افتد، یک باستان شناس برای کمک به سازمان در راستای کشف مجدد هدف و سپس به اشتراک گذاشتن آن با دیگران مورد نیاز است تا کارمندان و مشتریان بتوانند با آن هدف ارتباط برقرار کنند. داشتن یک هدف روشن می تواند به سازمان کمک کند تا در معیارهای کلیدی مانند نرخ بازگشت سرمایه سهامداران، رشد درآمد، مشارکت کارکنان و حفظ مشتری برنده شود.

در جست و جوی هدف …

همین استدلال برای رهبران هم صدق می کند. پیشرفت شغلی، حقوق بالاتر و نفوذ بیشتر در سازمان می تواند جذاب باشد، اما هیچ کدام از اینها هدف نهایی رهبر نیست. هدف نهایی رهبر هدفی است که به او کمک می کند در سختی ها و چالش ها ادامه بدهد. گاهی اوقات رهبری خسته کننده، ناامید کننده و کاملا ناخوشایند است. دقیقا در آن زمان های چالش برانگیز است که شما باید بتوانید انرژی را از یک مخزن عمیق هدف بگیرید. کشف هدف رهبری به شما کمک می کند آن مخزن عمیق را بشناسید.

شما می توان هدف رهبری را بیانیه تاثیر رهبری، هدف پیش رو یا یک شعار معنی دار بنامید اما با هر اسمی که مدنظرتان هست، فراموش نکنید شما باید یک هدف رهبری برای خودتان بسازید. زمان بهتری برای کشف هدف رهبری وجود ندارد پس پیشنهاد می کنم خودتان را به یک ماجراجویی حماسی دعوت کنید تا بفهمید چرا رهبر بودن را انتخاب کردید؟

کشف هدف رهبری

مجموعه پست های «چالش ۵ هفته ای رهبری» برداشت آزادی از کتابی با همین نام نوشته پاتریک لدین است. مفاهیمی که نویسنده اصلی قصد منتقل کردن آن را داشت در فضایی ایرانی و با تلفیق با تجربیات شخصی من ویرایش شده است تا خوانندگان عزیز فضاسازی و ارتباط ذهنی راحت تری داشته باشند.

چالش پنج هفته ای رهبری

مراقب باشید

با کشف هدف رهبری، اخبار بدی هم همراه هستند. این اخبار بد به دو شکل می آیند، اول اینکه وقتی برای کشف هدف حفاری می کنید و تلاش می کنید تا آن را در کار و زندگی تان نهادینه کنید، هدف کشف شده از شما می خواهد به برخی موارد نه بگویید. این ها مواردی هستند که با هدف شما هماهنگ نیستند یا پتانسیل دارند شما را به سمت اشتباه بکشند. اگر مواردی که باید به آنها نه بگویید، همه بد باشند، کار آسان است چون ما می توانیم درک کنیم که نه گفتن به چیزهای بد کار خوبی است.

با این حال، بسیاری از مواردی که باید به آنها نه بگویید، چیزهای خوبی هستند. یک ورزشکار را در نظر بگیرید که هدف او این است که در بازی های المپیک نماینده کشورش باشد. برای رسیدن به این هدف، او باید به بسیاری از چیزهای خوب نه بگوید، از بیرون رفتن با دوستان گرفته تا بتواند یک خواب شبانه قوی داشته باشد یا از نزدیک رژیم غذایی اش را مدیریت کند و به یک تکه کیک اضافی نه بگوید. هر چقدر که بعضی از این چیزها در حال حاضر خوب باشند، با چشم انداز بلند مدت او برای خودش همخوانی ندارند.

انسان جایز الخطاست

دوم، مسیر وفادار ماندن شما به هدفتان پر از اشتباه است، مهم نیست که معنی یا اراده قوی شما چقدر انگیزه بخش است. شما انسان هستید، گاهی اشتباه می کنید و حتی به مرزی می رسید که هدفتان را فراموش می کنید. شما به نوبه خود، انتخاب هایی خواهید کرد که بعدا پشیمان خواهید شد. نکته این نیست که همیشه درست انتخاب کنید. نکته این است که در هر لحظه بهترین کار خود را انجام دهید تا با هدفی که دارید هماهنگ باشید.

این هفته شما روی هدفتان کار خواهید کرد، اما هرگز فراموش نکنید که کشف هدف رهبری یک فعالیت یک روزه یا یک هفته ای نیست. تلاش طولانی و جدی لازم است. اگر به چالش ها پایبند باشید، این هفته پیشرفت فوق العاده ای خواهید داشت، اما بدانید که وقتی چالش ها تمام شدند، باید به بازنگری، اصلاح و تفکر در مورد هدف ادامه دهید.

تکالیف عملیاتی برای کشف هدف رهبری

روز ۸: حفاری کنید!! هدف شما از رهبری چیست؟

تفکرات امروز:

درک هدف توانایی شما برای تصمیم گیری درست، اقدامات درست و مدل سازی رفتارهای درست، به ویژه در زمان های سخت تسهیل می کند.

سوالات امروز:

به تیمی که در گذشته در آن بوده اید و هدف روشنی داشته است، فکر کنید. این تیم می تواند یک تیم در کار، مدرسه، ورزش یا … باشد.

  • داشتن یک هدف مشخص چه تاثیری بر سطح انرژی تیم داشت؟
  • شما و هم تیمی هایتان چقدر به موفقیت تیم متعهد بودید؟
  • تیم در نتیجه هدف مشخص چه چیزی را به دست آورد؟

چالش امروز:

با دو نفر ملاقات کنید و از هر کدام بخواهید زمانی که در تیمی بودند و هدف مشخصی داشتند، با شما به اشتراک بگذارند. در حالی که داستان های خود را به اشتراک می گذارند، به نکاتی درباره انرژی، تعهد و نتایج گوش دهید. انجام این کار به شما کمک می کند قدرت هدف را به چشم ببینید.

برچسب ها: