هوکد (قلاب)

چگونه محصولاتی بسازیم که کاربران به آن معتاد شوند.
سال ۱۳۹۸
دسته بندی کتاب
مکان شتاب دهنده هاردتک

چرا کتاب هوک (قلاب)

کتاب هوک (قلاب) حول محور یک سوال تالیف‌شده، چطور مشتری یا مخاطب رو به محصول خودمون عادت‌بدیم. حالا این محصول ممکنه هر چیزی‌باشه از  یک پلتفرم گرفته تا یک اسباب بازی .

علت این موضوع اینه که وقتی مشتری به محصول عادت‌کنه، به اون وفادار میمونه و وابسته میشه. این وابستگی باعث میشه تا مشتری باز هم از محصول ما استفاده‌کنه.

در واقع ایجاد عادت برای مشتری فواید بسیاری برای یک محصول یا پلتفرم‌داره.

مثلا محصول شما برای مشتری بی رقیب‌میشه و رقیب شما باید تلاش بسیار زیادی انجام بده تا بتونه باشما رقابت‌کنه. نمونه این مثال رو در پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و تلگرام میبینیم.

ویا باعث رشد ویروسی محصول شما و معرفی اون به اطرافیان میشه که مزیت مهمی در بحث تبلیغات محسوب‌میشه.

مدل هوکد(قلاب) مزایای دیگری همچون فروش بهتر سرویس های پولی یا انعطاف پذیری بهتر در قیمت‌گذاری و مزیت هایی که در کتاب به طور کامل در کتاب‌هست.

خلاصه کتاب هوک (قلاب)

این شرایط به دو عامل تکرار و مطلوبیت ذهنی وابسته‌هست. البته این دو پارامتر یکسری تضاد ها دارن و معمولا کارهای کم تکرار مطلوبیت ذهنی دارن مثل سفر‌رفتن.

االبته باید‌بدونید که تکرار زیاد باعث عادت میشه مثل استفاده از گوگل.

هوک(قلاب) یک مدل چهار مرحله ای ارائه‌میده:

  • محرک: مشتری باید با یکسری محرک های درونی و بیرونی به سمت محصول هل داده‌بشه.
  • اقدام: عملی که مشتری برای دریافت یک پاداش باید انجام‌بده.
  • پاداش: علتی متغییر که مشتری رو درگیر‌کنه.
  • سرمایه گذاری : اون چیزی که مشتری از خودش برای شما مایه گذاشته و به عبارتی روی شما سرمایه گذاری کرده و اون رو متعهد بر استفاده از محصول‌میکنه.

در ادامه کتاب به توضیح بیشتر و بهتر این چهار مرحله میپردازه و کارایی این مدل رو به شما توضیح میده و در آخر به شما یاد میده که چطور بفهمید مدل هوک روی کسب وکار شما به درستی فعال شده یا خیر.

 توصیه میکنم حتما کتاب رو مطالعه کنید و نظر خودتون رو برای من بنویسید.