بسیاری از محصولات سخت‌افزاری که زمانی یک نوآوری از استارت آپ‌های سخت‌افزاری محسوب می‌شدند، اکنون به یک کالای اولیه تبدیل شده‌اند. موسسان شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند با استفاده از تکنولوژی بهتر، مشخصات و ویژگی‌های محصولی بهتر، استفاده از حق اختراع بر این مشکل غلبه کنند. این موارد ممکن است در کوتاه مدت مزیت رقابتی باشند اما در بلند مدت تمامی این موانع ورود، برطرف می‌شوند. Jawbone زمانی که بلندگوی بلوتوثی را معرفی کرد یک نوآوری محسوب‌می‌شد. اما اکنون تبدیل به یک کالای اولیه‌شده به طوری که بیش از 5000 کالای مشابه هم اکنون در آمازون به فروش می‌رسد.

برای بیشتر استارت آپ‌های سخت‌افزاری، ارزش شرکت در توانایی آن در ارائه پیوسته محصولات جدید و یک قدم جلوتر بودن از رقبا است. به عنوان مثال شرکت اپل.

تعداد شرکت‌هایی که می‌توانند تا این اندازه نوآور باشند بسیار اندک است، به طوری که می‌توان گفت:

محصول شما محکوم به تبدیل شدن به یک کالای اولیه است … مگر اینکه اثر شبکه‌ای ایجاد کنید.

اثر شبکه ای چیست؟

اثر شبکه‌ای می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم باشد

اثر شبکه‌ای مستقیم زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش استفاده از یک محصول توسط یک کاربر (عضویت یک کاربر جدید به شبکه) باعث می‌شود آن محصول برای همه اعضای شبکه با ارزش تر باشد. به طور مثال: تلفن، خطوط موبایل، فیسبوک، توییتر، تلگرام،  Tile (مکان یابی اشیاء)، Gotenna (ارسال پیامک و موقعیت جغرافیایی در مکان‌های مانند کوه که خطوط موبایل تحت پوشش شبکه نیستند).

اثر شبکه‌ای غیر مستقیم زمانی اتفاق‌می‌افتد که همه‌گیری استفاده از یک محصول باعث افزایش ارزش محصول مکمل شده و افزایش ارزش محصول مکمل در نهایت منجر به افزایش ارزش محصول اصلی‌شود.

به طور مثال:

دستگاه های پخش VCD و DVD، دستگاه قهوه ساز و کپسول قهوه Keurig را می توان از این نوع محصولات دانست.

برای ایجاد اثر شبکه‌ای، رهبر بازار بودن در حوزه محصولات مورد عرضه، اهمیت به سزایی دارد. برای مطالعه بیشتر به لینک اصلی مقاله مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای درک بهتر اثر شبکه‌ای به لینک مراجعه کنید.

برچسب ها: