در سلسله گفتگوهای یک وعده تجربه با استاد عزیزم آقای حمیدرضا موثقی درباره سوالات نسل جوانی که می خواهند مسیر کارآفرینی را آغاز کنند یا در طی کردن مسیر کارآفرینی شان به مشکلی برخورده اند، صحبت می کنیم. سعی ما در این سلسله گفتگوها این است که گره ای از گره های کارآفرینی در اکوسیستم نوآوری کشور را با ارائه تجربیاتمان حل کنیم. در این مقاله نکات لایو خودت را بشناس از سلسله لایوهای یک وعده تجربه که درباره خودشناسی است را با شما در میان می گذارم. شما می توانید سوالات و ابهامات کارآفرینی تان را از طریق دایرکت پیج اینستاگرامم با من در میان بگذارید تا در این سلسله گفتگوها به آنها پاسخ دهیم.

شما می توانید قسمت قبلی لایو و نکات آن را در مقاله مسیر کارآفرین شدن چگونه است؟ مشاهده کنید.

نکات گفتگوی یک وعده تجربه با عنوان جلسه خودت را بشناس به شرح زیر است:

جایگاه درست فضیلت دارد.

  • فضیلت این است که شما در جایگاه درست خودتان قرار بگیرید نه اینکه تمام تلاشتان را بکنید تا جایگاهی را پر کنید که مناسب شما نیست.
  • یک بازی فوتبال را در نظر بگیرید، یک نفر دروازه بان است، یک نفر توپ را می رساند و در نهایت شخصی که جلوتر از بقیه قرار گرفته، گل را می زند. گاهی اوقات ما فکر می کنیم فردی که جلوتر از بقیه است همه ی کارها را انجام می دهد اما این درست نیست.
  • جامعه به کارهای مختلفی نیاز دارد که اگر هر کدام آنها انجام نشوند جامعه فلج می شود، فرض کنید یک روز نجارها کار نکنند، جامعه فلج می شود.
  • اگر به این دیدگاه برسیم که جامعه مانند یک تیم فوتبال است، در آن زمان به این فکر می کنیم که در درجه اول بهترین پستی که به ما می خورد را پیدا کنیم، در درجه دوم بهترین آن پست شویم. باید اول ببینیم ما برای چه چیزی مناسب هستیم و وقتی به آن رسیدیم، خودمان را آماده کنیم که بهترین آن پست باشیم. این احتمالا پروژه اول هر کسی است که می خواهد مسیرش را شروع کند.

بهترین پستی که یک نفر می تواند داشته باشد.

  • هر کسی می خواهد در هر کاری موفق باشد، باید هر چند وقت یک بار به خودش کارنامه بدهد. این کار به خودشناسی و دیدگاه شما به زندگی و حتی خودتان کمک می کند.
  • شما کارنامه تان را بنویسید، قابلیت هایتان را بنویسید، قد و قواره تان، قابلیت های جسمانی تان، توانایی ذهنی، تحصیلات، سرمایه، خانواده، علایق، هنرها، مهارت ها، تخصص ها، همه را بنویسید و نمره بدهید. در نهایت به یک معدلی می رسید که می توانید با کمک آن برای خودتان خط و مشی مشخص کنید و متوجه می شوید می توانید وارد چه کاری شوید. 

کارنامه را خودمان بنویسیم یا یک متخصص بنویسد؟

  • باید خودتان انجام دهید. در آموزه های دینی هم گفته شده، آدم باید اول خودش را بشناسد. بحث دینی و فلسفی به کنار، در کسب و کار هم خودشناسی بسیار مهم است. 
  • باید اول خوشناسی داشته باشید و بعد میدان مقابلتان را ببینید که بدانید در کجا می خواهید کسب و کار بسازید.

چطور کارنامه بنویسیم؟

  • زندگی هر کدام از ما را اگر فشرده کنید، احتمالا تبدیل می شود به ۵، ۶ تا اتفاق خیلی مهم که من خودم را چطور شناختم، تحصیلاتم را چطور انتخاب کردم، ازدواجم را چطور انتخاب کردم، کسب و کارم را چطور انتخاب کردم و احتمالا ۵، ۶ تا اتفاق خیلی مهم که مسیر زندگی من را مشخص کرده است. 
  • در همه جا و در همه رشته ها، اگر آدم بزرگی باشید، همه به شما احترام می گذارند، به پول می رسید، به شان می رسید و … اما اگر آدم مشهور و بزرگ آن حوزه نباشید، به هیچ کدام از اینها نمی رسید.
  • در خوشناسی مهم است که واقعیت چیست و شما چه چیزی را دوست دارید، باید برای نوشتن کارنامه به هر دو این ها واقف باشید، مهم است که بدانید چه چیزی میخواهید و چه کسی هستید. بعد از ۶ ماه شخصی می آید و می گوید من این کارها را کردم و خوب هم انجام دادم ولی باید به او گفت شما اول ۶ ماه هم میخواستی همین کار را انجام بدهی؟ می خواستی به همین نقطه برسی؟

کلام پایانی

در نوشتن کارنامه این نکته بسیار مهم است که در نقطه شروع هدف گذاری کنید و با خودتان بگویید من میخواهم این کار را انجام بدهم و به این نقطه برسم و بعدا بسنجید آیا واقعا به آن نقطه رسیدید یا نه … اگر به طور اتفاقی و شانسی دارید به جایی می رسید و بعد کارنامه ای در مقصد برای خودتان طراحی می کنید احتمالا آن کارنامه نمی تواند معیار خوبی از خودشناسی باشد.