کاش کسی بود که این نکات را زمانی که اولین استارتاپم را شروع کردم به من می گفت. حل مشکلات در کسب و کار، گام به گام ممکن می شود. شما نمی توانید در یک لحظه همه مشکلات را حل کنید. باید در وهله اول متوجه مشکلات شوید، آنها را اولویت بندی کنید و یکی یکی آنها را حل کنید. این نکته را در اولین استارتاپم نمی دانستم، میخواستم رهبر و قهرمان تیم باشم و همه مشکلات را به آنی حل کنم.

مشکلات منابع انسانی، مشکلات مالی، مشکلات بازاریابی و … همان طور که جلو می رفتم اهمیت آگاه بودن از مشکلات و حل آنها بیشتر و بیشتر برایم آشکار می شد. ما اغلب در هر دو جبهه با از دست دادن مشکلات که درست در مقابل ما هستند و عدم رسیدگی آنی به مشکلات، شکست می خوریم. این واقعیت در تصمیمات بیزینسی ما گرفته تا کارهای روزانه در زندگی شخصی مان صادق است.

کشف مشکلات

قدم اول کشف و درک مشکلات است. زمانی که روی اولین استارتاپم کار می کردم، در پارکینگ خراب بود و با ریموت کار نمی کرد، باید دستی بازش می کردیم و ماشین را جابه جا می کردیم. شاید باورتان نشود اما من و تیم ۵ نفره مان طی یک سال متوجه این مشکل نشده بودیم، همیشه در را دستی باز می کردیم و متوجه نبودیم این در ریموت دارد و ریموت آن مشکل دارد. تا جایی که یکی از دوستانم برای جلسه ای به دفتر ما آمد و او متوجه شد و به ما اطلاع داد.

غالبا در کسب و کار مشکلات بزرگ حواس ما را از مشکلات کوچکمان پرت می کنند. در حالی که ممکن است مشکلات کوچک مهم تر از مشکلات بزرگ باشند و یا حتی مقدمه ای برای حل مشکلات بزرگ تر باشند. دید کامل و جامع به مشکلات موجود در کسب و کار یکی از وظایف شما به عنوان رهبر است. سعی کنید درباره زمان حل مشکلات در کسب و کار در زمان پیدایش آنها تصمیم بگیرید و بگویید من این مشکل را در فلان روز حل خواهم کرد.

گام های حل مشکلات در کسب و کار

کشف مشکل قدم اول حل مشکل است. در قدم دوم مشکلات را در زمان پیدایش باید اولویت بندی کرد و به آنها رسید. مشکلات را پشت گوش نندازید. با پشت گوش انداختنشان یا حتی ندیدنشان معجزه ای رخ نمی دهد.

در حالی که برای کشف هدف اصلی تان به عنوان یک رهبر تلاش می کنید، بسیار مهم است که متوقف شوید و به سوالات مربوط به مشکلات اطرافتان و تمایلی که برای رسیدگی به آنها دارید، فکر کنید.

حل مشکلات در کسب و کار

مجموعه پست های «چالش ۵ هفته ای رهبری» برداشت آزادی از کتابی با همین نام نوشته پاتریک لدین است. مفاهیمی که نویسنده اصلی قصد منتقل کردن آن را داشت در فضایی ایرانی و با تلفیق با تجربیات شخصی من ویرایش شده است تا خوانندگان عزیز فضاسازی و ارتباط ذهنی راحت تری داشته باشند.

چالش پنج هفته ای رهبری

تکالیف عملیاتی برای کشف و حل مشکلات در کسب و کار

روز ۱۰: مشکلات را کشف کنید.

تفکرات امروز:

کشف و تلاش برای حل یک مشکل اغلب می تواند اشتیاق فرد را برانگیزد و هدف فرد را تقویت کند.

سوالات امروز:

  • چه مشکلاتی را در اطراف خود می بینید که نیاز به حل دارند؟
  • از مشکلاتی که در پاسخ سوال بالا مطرح کردید، کدام یکی از آنها مهم تر است و آن را به شکل منحصر به فردی حل می کنید؟
  • آیا مشکلی هست که علاقه و تمایل داشته باشید آن را حل کنید؟

چالش امروز:

پنج دقیقه وقت بگذارید تا به این فکر کنید که اگر یکی از مشکلاتی که در بالا ذکر کردید حل شود چه اتفاقی می افتد. توجه داشته باشید که چه فرصت هایی بوجود می آید و چه درد یا چالش هایی تسکین می یابد.

برچسب ها: