حتما همه شنیده اید که ورود به دانشگاه های دولتی سخت است. این عبارت را وقتی متوجه شدم که در مقطع کارشناسی در دانشگاه امیرکبیر قبول شدم. البته من معتقدم همیشه قدم اول سخت است و وقتی قدم اول را بر می دارید، قدم های بعدی به دنبال آن می آیند. درست مثل پیشرفت در کسب و کار، پیشرفت های کوچک در کسب و کار به پیشرفت های طوفانی در کسب و کار منجر می شود.

قدم اول در دانشگاه

قبول شدن در کنکور و برداشتن قدم اول سخت ترین قسمت تحصیل من بود. وقتی قدم اول را برداشتم و در دانشگاه امیرکبیر قبول شدم، قدم های بعدی به دنبال قدم اول آمدند. قبول شدن در ترم اول، ترم دوم و در نهایت بعد از چهار سال دیدم که فارغ التحصل شدم. این یک قاعده است که پیشرفت های کوچک در ابتدای مسیر، پیشرفت های بزرگ بعدی را به ارمغان می آورند.

بعد از کارشناسی، مقطع ارشد هم همین طور بود. قدم اول، قدم های بعدی را به دنبال خودش آورد. قبولی در دانشگاه تهران همانا و فارغ التحصیل شدن بعد از دو سال همان. در واقع شما در ابتدای مسیر فکر می کنید رسیدن به مقصد نهایی یکی از سخت ترین کارهایی است که در زندگی تان انجام خواهید داد، در حالی که کافی است تنها قدم اول را بردارید … شما مدتی بعد خودتان را در انتهای مسیری می بینید که از شروعش می ترسیدید.

در زندگی من مثال های دیگری از این مفهوم وجود دارد، همانطور که اگر فکر کنید در زندگی شما هم مثال هایی وجود دارد.

  • اولین موفقیت شرکت من و همسرم، زمانی نبود که مشتری دست به نقدی پیدا کردیم. مشتری ای که طالب تمام و کمال بیزینس ما بود. موفقیت ما زمانی بود که اولین مشتری مان به ما فرصت ارائه خدمت داد.
  • اولین موفقیت بزرگ من و تیمم زمانی نبود که نینیکس را طراحی کردیم. ما تلاش های زیادی داشتیم و در هر کدام از آنها درسی را آموختیم.
  • اولین موفقیت من در زمینه سرمایه گذاری زمانی نبود که ۲ میلیارد روی استارتاپی سرمایه گذاری کردم، بلکه زمانی بود که برای پیشرفت یکی از اعضای تیمم دوره ای آموزشی را به ارزش حقوق یک ماهش روی او سرمایه گذاری کردم.

پیشرفت های کوچک مهم هستند

تمام صحبت من این است که پیشرفت های کوچک در کسب و کار، در زندگی، در آموزش و در همه چیز مهم هستند. آنها را ببینید، آنها را بسازید و به دیگران انگیزه بدهید تا پیشرفت های کوچک خودشان را بسازند.

وقتی اولویت ها را تعیین می کنید، قدرت پیشرفت کوچک اولیه را در نظر بگیرید. شاید شما بخواهید تغییرات بزرگی در جهان ایجاد کنید (و امیدوارم که این کار را انجام دهید) اما با هدف تغییر همه چیز در یک سال شروع نکنید. احتمالا شکست می خورید و تسلیم می شوید.

راه موفقیت پر از افرادی است که جاه طلبی های بزرگی دارند اما هیچ تلاشی برای تقویت تلاش هایشان با دیدن پیشرفت های کوچک نمی کنند و در نهایت دست از تلاش برای رسیدن به جاه طلبی هایشان برمی دارند. شما باید هدف قابل دستیابی تری تعیین کنید و برنده شوید. سپس، خودتان را کمی بیشتر به جلو بکشید و دوباره برنده شوید. سپس بارها و بارها این مسیر را تکرار کنید. با این روش پیروزی های بزرگی به دست می آید که نشان دهنده قدرت پیشرفت های کوچک در کسب و کار است.

پیشرفت های کوچک در کسب و کار

مجموعه پست های «چالش ۵ هفته ای رهبری» برداشت آزادی از کتابی با همین نام نوشته پاتریک لدین است. مفاهیمی که نویسنده اصلی قصد منتقل کردن آن را داشت در فضایی ایرانی و با داستان سازی ای که حاصل ذهن من هستند ویرایش شده است تا خوانندگان عزیز فضاسازی و ارتباط ذهنی راحت تری داشته باشند.

چالش ۵ هفته ای رهبری

تکالیف عملیاتی در راستای اهمیت قائل شدن برای پیشرفت های کوچک در کسب و کار

روز 20: پیشرفت های کوچک را بسازید و برای آنها اهمیت قائل باشید.

تفکرات امروز:

برنده شدن، برنده شدن می آورد. پیشرفت، پیشرفت می آورد. برای رسیدن به اولویت هایی که تعیین کردید، باید قدم اول را بردارید و پیشرفت کوچک تان را بسازید.

سوالات امروز:

  • یکی از بزرگترین اولویت های شخصی یا حرفه ای که به آن رسیده اید، چیست؟
  • چه قدم هایی را برای رسیدن به اولویتی بزرگ تعیین کرده و به آن رسیده اید؟
  • چگونه پیشرفت های کوچک در ابتدای مسیر اعتماد به نفس و تعهدتان را افزایش داده است؟

چالش امروز:

در اطرافتان بگردید و یکی از افرادی که اولویت های بزرگی را در زندگی اش به دست آورده در نظر بگیرید. با او صحبت کنید و از او بخواهید مسیر رسیدن به اولویت هایش را برای شما شرح دهد.

برچسب ها: