سالی یک بار همه اعضای تیم و افرادی که با آنها کار میکنم را در یک اتاق جمع می کنم. هم افراد دورکار هم اعضای تیم حضوری ما در دفتر از این اتفاق خوشحال می شوند. علاوه بر جمع بندی دستاوردهای مجموعه مان در سال، سعی میکنم خاطره خوبی از دورهم بودنمان برایشان بسازم. در یکی از این دورهمی ها لحظه ی بزرگی برای شرکت ما رخ داد. کاش می توانستم بگویم لحظه ی بزرگ شرکت ما در یک غار در اعماق جنگلی هزار ساله رخ داده که در آن گنجینه ای دست نیافتنی را پیدا کردیم. اما واقعیت چیز دیگری است.

لحظه ی بزرگ شرکت ما

واقعیت این است که دورهمی آن سال در دفتر خودمان بود، ۶ صبح. من عاشق جلسات صبح زودم، دورهمی مان در آن سال به سختی برای ۶ صبح هماهنگ شد اما خوشحالم که هماهنگ شد. آن روز به گنجی رسیدیم که زیر خروارها نکته و مشئله و مشکل دفن شده بود. حدود دو ساعت از شروع جلسه گذشته بود و درست قبل از یک استراحت بسیار ضروری، من نظراتم را در مورد آنچه که در آن سال انجام داده بودیم، بیان کردم.

در آن سال کسب و کارهای ما در حال رشد بودند، مشتریان ما به ما بسیار وفادار بودند و ما تعدادی عضو جدید فعال و بانشاط را به تیممان اضافه کرده بودیم. از منظر من به عنوان یک رهبر، سالی که گذراندیم، سالی بسیار عالی بود. سخنرانی من داشت عالی پیش می رفت و می خواستم از تک تک اعضای تیم تشکر کنم که یک نفرشان پرسید: ما قطعا یک سال عالی داشتیم و در حال رشد هستیم، اما چه چیزی ما را در میان کسب و کارها و شرکت های مختلف اشتثنایی می کند؟

سوال ساده ای که همه چیز را تغییر داد

استراحت بدون اعتراض به تعویق افتاد و دستور کار روز بدون هیچ کلمه ای تغییر کرد. جلسه دورهمی به یک مکالمه غنی، مهم و طولانی مدت تبدیل شد. اعضای تیم، یکی یکی، نظرشان را در مورد این سوال ارائه دادند. به طور کلی، نظرات به دو دسته تقسیم می شدند. دسته ای به کاری که ما در طول تاریخ انجام داده بودیم اشاره کردند و گفتند که ما بهترین تعریف را از کاری که انجام می دهیم داریم.

دسته ای دیگر بر روی صنعتی که در آن فعالیت می کردیم تمرکز کردند، توضیح دادند که کسب و کار ما به دلیل تبلیغات دهان به دهان از یک مشتری به مشتری دیگر رشد کرده است، که همه آنها در همان صنعت فعالیت می کردند. بنابراین، ما نه با کاری که انجام می دهیم بلکه با کسی که به آنها خدمتی ارائه می دهیم، استثنایی می شویم.

سوالی که عمیق و عمیق تر شد

مکالمه تا ناهار ادامه داشت و همه پاسخ های خود را بیان می کردند (و گاهی اوقات تکرار می کردند)، اما به نظر نمی رسید هیچ کدام از پاسخ ها، جواب درست سوالی که در ابتدا مطرح شده بود باشد. واضح است که اجماع این بود که داشتن کار برای انجام و داشتن مشتریان برای پرداخت هزینه کار هر دو مهم بودند، اما به نظر نمی رسید که استثنایی بودن ما ارتباط خوبی با توانایی های منحصر به فرد کسانی که در آن روز در اتاق نشسته بودند، برقرار کند.

واضح بود که پاسخ رضایت بخش به سوالی که همکارم مطرح کرد، ما را ملزم می کند تا عمیق تر به استعدادهای منحصر به فرد خود بپردازیم و به ما اجازه می دهد تعیین کنیم که بهترین چیزی که به جهان ارائه می دهیم چیست. درواقع می توانیم به کشف استعدادها در کسب و کار بپردازیم. بنابراین، ما این سوال را با پرسیدن اینکه نقاط قوت، مهارت و توانایی های فردی و جمعی ما چیست، به خودمان تغییر دادیم. علاوه بر این، چگونه می توانیم این استعدادها را در خط مقدم کارمان قرار دهیم؟ پاسخ ما به این سوالات این فرصت را به ما داد تا ببینیم چه چیزهایی ممکن هستند و چه شکاف هایی در تیم ما وجود دارد؟

کشف استعدادها در کسب و کار

همین امر برای شما نیز صادق است. شما ممکن است مشغول انجام کاری باشید، همراه با تیمی کار کنید . حتی حقوقی عالی و شگفت انگیز بگیرید اما هیچ کدام این موارد لزوما نشان دهنده استعدادهای منحصر به فرد شما نیست. شما باید کشف استعدادها در کسب و کار را تجربه کنید. در حالی که ما این هفته برای کشف هدف شما به عنوان یک رهبر کار می کنیم، باید عمیق تر از توصیف شغل و لیست وظایف، برای پیدا کردن هدف رهبری و کشف استعدادها در کسب و کار به عنوان رهبر تلاش کنیم. در انجام این کار، شما باید استعدادهایی را که ممکن است نادیده گرفته شده باشند یا زیر خروارها مشئله و مشکل دفن شده باشند را کشف کنید.

کشف استعدادها در کسب و کار

مجموعه پست های «چالش ۵ هفته ای رهبری» برداشت آزادی از کتابی با همین نام نوشته پاتریک لدین است. مفاهیمی که نویسنده اصلی قصد منتقل کردن آن را داشت در فضایی ایرانی و با تلفیق با تجربیات شخصی من ویرایش شده است تا خوانندگان عزیز فضاسازی و ارتباط ذهنی راحت تری داشته باشند.

چالش پنج هفته ای رهبری

تکالیف عملیاتی برای کشف استعدادها در کسب و کار

روز ۱۱: کشف استعدادها

تفکرات امروز:

شما دارای استعدادها، مهارت ها و توانایی های منحصر به فردی هستید. یکی از وظایف شما به عنوان یک رهبر این است که تیمی را در اطراف خود بسازید که این نقاط قوت را تکمیل کند و به طور جمعی نقاط ضعف فردی را بی ربط کند.

سوالات امروز:

  • از منظر دیگران شما چه نقاط قوت حرفه ای و چه نقاط قوت شخصی ای دارید؟
  • چه کار یا فعالیتی را با اعتماد به نفس انجام می دهید؟
  • دو یا سه استعداد که فکر می کنید منحصر به فرد شما هستند، چیست؟

چالش امروز:

با دو یا سه همکار، دوست یا اعضای خانواده صحبت کنید و از هر یک از آنها این سوال را بپرسید: دو یا سه استعداد که فکر می کنید من به طور منحصر به فرد دارم چیست؟

پاسخ های آنها را یادداشت کنید و آنها را با پاسخ های خود به سوالات امروز مقایسه کنید.

برچسب ها: