زمانی که برای سخنرانی در یک سمینار ملی دعوت شدم، متوجه شدم قبل از من یکی از اساتید بزرگم در زمینه کارآفرینی (که عمدا نامشان را بیان نمی کنم) قبل از من سخنرانی خواهند کرد. در آن سمینار درس های زیادی از استادم آموختم که تاثیر به سزایی روی من گذاشت. مهم ترین درس این بود که به عنوان یک رهبر تاثیرگذار باید صاحب همه توجه ها در سمینار یا جلسه شوم.

صاحب همه چیز شدن

ارائه استادم در آن سمینار نسخه نابی از صاحب همه چیز شدن بود. نمونه ای عالی که نشان می داد چطور زمانی که اولویت ها را مشخص کردید، برای تاثیرگذار بودن باید صاحب تمام توجهات موجود شوید. اگرچه آن روز هدف من و استادم با تمام نیت کمک به مخاطبان بود اما چون موضوع صحبت هر دوی ما رهبری بود، باید نمایی از رهبر ایده آل سازمانی را ارائه می دادیم.

من در سخنرانی استادم چهار نکته کلیدی دیدم که بعدها در تمام سخنرانی ها و جلساتم به من کمک کرد رهبر تاثیرگذاری باشم. این چهار نکته کلیدی عبارتند از:

1)حضور داشته باشید.

آن روز با وجود تعداد زیاد مخاطبان سمینار، هماهنگی ها، تاخیر در آغاز برنامه، مهمانان مختلفی که با سمت های بالای دولتی حضور داشتند و … استاد من تمام و کمال در سمینار حضور داشت و اصلا حواسش پرت نبود. حتی در زمان احوال پرسی با من، حواسش تمام قد با من بود. من متوجه شدم جذاب ترین افرادی که تا به حال در زندگیم دیده ام به گونه ای توانایی صحبت کردن با هر فردی را دارند، انگار که تنها آن فرد در اتاق است.

استاد من فعالانه گوش می داد و پرشور و محکم صحبت می کرد. ارتباط چشمی واقعی برقرار می کرد و نشان می داد واقعا برای موضوع اهمیت قائل است. در حالی که افراد دیگر سرشان را در گوشی هایشان فرو می کنند، یک رهبر تاثیرگذار در میان جمعیت می درخشد.

2)صمیمی باشید.

استادم در تمام فعل و انفعالاتش علاوه بر اینکه خودش بود و نقش بازی نمی کرد، تا حد زیادی صمیمی رفتار می کرد. از احوال پرسی اش با من گرفته تا عکس گرفتن با مخاطبان و سخنرانی جلوی جمعیت چند هزار نفری.

استادم بسیار دوست داشتنی بود و حس شوخ طبعی اش به باز شدن یخ مخاطبان کمک کرد. صمیمی بودن کلیدی است که به شما کمک می کند صاحب همه چیز باشید، صاحب همه توجه ها شوید و در نهایت در یک جلسه، سمینار یا حتی جمعی از مدیران به عنوان رهبری تاثیرگذار تلقی شوید.

3)مسلط باشید.

درست قبل از اینکه استادم بالای سن برود، نگاه او را به یادداشت های ارائه اش دیدم، اما از لحظه ای که او سخنرانیش را شروع کرد مشخص بود که به محتوای ارائه اش کاملا مسلط است. نگاه نهایی به یادداشت ها به او کمک کرد تسلطش را در زمان ارائه مطالب حفظ کند. اگر شما با مخاطبان صمیمی باشید و حتی تمام توجه تان به مخاطبان باشد اما به مطالبی که می خواهید ارائه بدهید مسلط نباشید، به هیچ عنوان نمی توانید تمام توجهات را به خودتان جلب کنید.

4)عمیق باشید.

استادم با نگاهی عمیق، تفکرات مخاطبان را درباره مبحث رهبری به چالش کشید و آنها را به پاسخ دادن به سوالاتی ترغیب کرد که هر کدامشان عمیق تر از دیگری بود. به گونه ای که من در لحظه ای احساس کردم استادم از مخاطبان درباره اعتقادشون با جزئیات سختی سوال می پرسد. نگاه عمیق او به موضوع و درگیر کردن مخاطبان تا حداکثر مقدار ممکن آخرین درسی بود که از ارائه آن روز استادم آموختم.

همانطور که اولویت هایتان را با دیگران به اشتراک می گذارید، فرصت حضور، صمیمیت، تسلط و عمق را از دست ندهید. این ویژگی ها به پیام شما اجازه می دهد سر و صدا را قطع کند و تمام توجهات را به شما و پیامی که قصد منتقل کردن آن را دارید معطوف کند. من ادعا می کنم که استادم آن روز صاحب سمینار بود چون به اولویت هایی که تعیین کرده بود اعتماد داشت. شما می توانید همین کار را انجام دهید.

رهبر تاثیرگذار

مجموعه پست های «چالش ۵ هفته ای رهبری» برداشت آزادی از کتابی با همین نام نوشته پاتریک لدین است. مفاهیمی که نویسنده اصلی قصد منتقل کردن آن را داشت در فضایی ایرانی و با داستان سازی ای که حاصل ذهن من هستند ویرایش شده است تا خوانندگان عزیز فضاسازی و ارتباط ذهنی راحت تری داشته باشند.

چالش ۵ هفته ای رهبری

تکالیف عملیاتی برای تاثیرگذار بودن و صاحب همه چیز شدن

روز 21: رهبر تاثیرگذار سازمان باشید.

تفکرات امروز:

یک رهبر بزرگ با اولویت های روشن فراتر از جغرافیا است، شما به هر زبانی که صحبت می کنید باید سعی کنید سمیناری مملو از مخاطبان را به خودتان جذب کنید و صاحب همه چیز باشید.

سوالات امروز:

  • از چهار کلید رفتاری مورد بحث در مقاله امروز (حضور، صمیمیت، تسلط و عمق) کدام یک را بیشتر در جلساتتان بروز می دهید؟
  • با کدام یک از این چهار کلید رفتاری بیشتر مبارزه می کنید و چرا؟

چالش امروز:

اولویتی را انتخاب کنید که قبل از خواندن این مقالات برای خودتان تعیین کرده اید. حالا وانمود کنید که در جلوی یک اتاق ایستاده اید و می خواهید اولویتتان را برای یک گروه بزرگ از مردم توضیح دهید. همانطور که ارائه تان را تصور می کنید، چقدر خودتان صاحب همه توجه ها در اتاق می بینید؟

برچسب ها: